Küçülen Dünya
Bir önceki yazımda okuldaki ders kitaplarından söz etmiş ve bazı metinlerin öğrencilere pek de hitap etmediğine değinmiştim. Bu sebeple "edebiyat pınarım"da ders esnasında okunup işlenebilecek metinlere de yer vereceğim bundan böyle.
Bu metinleri önceki yılların ders kitaplarından seçeceğim. Önceki yıllarda sınıf içerisinde okuyup değerlendirdiğimiz metinler olacak bunlar. Metinlerin sonuna da işlenişle ilgili ufak hatırlatmalar eklemeyi düşünüyorum. Böylelikle derslerde faydalanabileceğimiz güzel bir arşiv hazırlamış olurum. Hem kim bilir, belki sizin de hoşunuza giden metinler çıkar karşınıza ya da öğretmenseniz siz de derslerinizde bu metinlerden yararlanabilirsiniz belki.
İlk metnimiz "mektup" türünde. Artık mektupların işlevini yitirmeye başladığını düşünürsek öğrencinin ilgisini çekebilecek örnekler gerekiyor, bunu bulmak da her zaman mümkün olmuyor.
Aşağıdaki metin, tam hatırlamıyorum ama, 7. ya da 8. sınıf kitabından bir örnek. Gerçi düzey belirlemesi yapmak ne kadar doğru bilmiyorum ama metinleri kaçıncı sınıf kitabından aldığımı belirtmeye gayret edeceğim. Tabii bu kesin çizgileri olan bir unsur değil. Siz sınıfınız durumuna göre farklı düzeyler için de kullanabilirsiniz.
Bu metinleri önceki yılların ders kitaplarından seçeceğim. Önceki yıllarda sınıf içerisinde okuyup değerlendirdiğimiz metinler olacak bunlar. Metinlerin sonuna da işlenişle ilgili ufak hatırlatmalar eklemeyi düşünüyorum. Böylelikle derslerde faydalanabileceğimiz güzel bir arşiv hazırlamış olurum. Hem kim bilir, belki sizin de hoşunuza giden metinler çıkar karşınıza ya da öğretmenseniz siz de derslerinizde bu metinlerden yararlanabilirsiniz belki.
İlk metnimiz "mektup" türünde. Artık mektupların işlevini yitirmeye başladığını düşünürsek öğrencinin ilgisini çekebilecek örnekler gerekiyor, bunu bulmak da her zaman mümkün olmuyor.
Aşağıdaki metin, tam hatırlamıyorum ama, 7. ya da 8. sınıf kitabından bir örnek. Gerçi düzey belirlemesi yapmak ne kadar doğru bilmiyorum ama metinleri kaçıncı sınıf kitabından aldığımı belirtmeye gayret edeceğim. Tabii bu kesin çizgileri olan bir unsur değil. Siz sınıfınız durumuna göre farklı düzeyler için de kullanabilirsiniz.
18
Aralık 2002
İSTANBUL
Kardeşim
Doğan, Mektubunu
alınca çok sevindim. Bilgisayar sevincimi seninle paylaşmak, bu konuda bilgi
alışverişinde bulunmak için hemen yanıt vermek istedim; ama dedemin
rahatsızlığı nedeniyle olmadı. İki gün gecikmeyle yazıyorum.
Biraz
üşütmüş dedem. Önceleri önemsemedi; ama hastalık ilerleyince elden ayaktan
kesildi. Tansiyonu bozuldu. Doktora götürdük. Şimdi durumu iyi.
Bilgisayar kullanmaya başladığını
belirtiyorsun; ne güzel! Ben de bilgisayarlı olacağım. Babama açmıştım
isteğimi. Babam, “Haklısın, yeni kuşak bilgisayar kullanmasını öğrenmelidir.
Bilgisayar, artık yaşamımızın bir parçası. Her yerde, her işte karşımıza
çıkıyor.” demez mi? Dünyalar benim oldu.
Büyük
ilerlemeler yaşanıyor bilgisayar alanında. Bilgisayarla, dünya çok küçüldü,
odamıza kadar girdi. İnternet, bunun bir kanıtı. İstanbul’daki bir internet
kullanıcısı, İngiltere’deki tren tarifelerini alabiliyor. Samsun’daki bir
öğrenci, Amerika’da, bir okulda verilen dersleri izleyebiliyor. dünyanın bir
köşesindeki kişi, diğer köşesindekilere, internet aracılığıyla ileti(mesaj)
gönderebiliyor. Düşünebiliyor musun, Almanya’da bir salonda verilen bir
konferansı odadan izliyorsun. Aradığın bilgiyi, söz gelimi, Japonya’daki bir kütüphaneden
alıyor, masana getirebiliyorsun.
Babam,
bilgisayara “evet” deyince İngilizcemi geliştirmeye karar verdim. Çünkü
İngilizce, bilgisayarı daha rahat kullanmamı sağlayacaktır. Bundan başka
dünyayla iletişim kurmak ve bilgi aktarmak için iyi bir İngilizce
gerekmektedir.
Değerli
arkadaşım,
Ben ve ailem çok iyiyiz. Bir sorun
yok. Hepimiz sana, annene,
babana ve kardeşlerine selamlarımızı, sevgilerimizi gönderiyoruz. Sağlıklı ve
başarılı günler diliyoruz.
Gelecekte,
bilgisayarla, internet aracılığıyla iletişim kurmak dileğiyle hoşça kal.
Gümüşçüler Mah. Mustafa Edip
Nehir Sok. Kirazlı Ap. Nu.:6/7
34590 Bahçelievler/İstanbul
(Ahmet
Hasan GÖBEROĞLU, Küçülen Dünya)
Metnin işlenişine yönelik ipuçları:
*Öğrencilerin
daha önce mektup yazıp yazmadıkları (özellikle bazı kız öğrenciler uzaktaki
arkadaşları ya da akrabalarıyla mektuplaşıp birbirlerine hediyeler
gönderebiliyorlar.)
*Günümüzün
iletişim araçları
* İnternetin
kullanım alanları
*Mektubun
yazıldığı 2002 yılından bugüne değişenler
*Mektup
türünün özellikleri
*Mektup
yazmanın insanın ifade gücünü artırmasına yapacağı katkılar
*E-posta
ve mektubun ortak ve farklı noktaları